Szyk elementów służy do szybkiego tworzenia dodatkowych instancji modeli w scenie. Funkcja ta różni się od opcji Duplikat służącej do wykonania kopii i jest znacznie szybsza niż tworzenie każdego modelu w oprogramowaniu CAD 3D. Każde wystąpienie może wyglądać inaczej, a nawet być zorientowane w przestrzeni inaczej niż pozostałe.
Generalnie dzięki Szykowi elementów szybciej przygotujesz projekt do renderingu i uzyskasz mniejsze rozmiary plików.
Narzędzie Szyk elementów
Narzędzie Szyk elementów jest przydatne do różnych zastosowań i może zaoszczędzić mnóstwo czasu na modelowaniu. Eliminuje to konieczność tworzenia duplikatów lub szyków w oprogramowaniu CAD 3D, które mogą zająć więcej czasu i znacznie zwiększają rozmiary plików.
Szyki pomogą przedstawić serię produktów o różnych kolorach i materiałach, szybko dodawać różne ułożenia grupy przedmiotów lub stworzyć kołowy bądź liniowy szyk różnych opcji produktu. Dzięki opcjom instancji, odstępów i rozproszenia, narzędzie szyk sprawia, że tworzenie i edycja szyków jest bardzo szybka i wydajna.
Jeśli chcesz przygotować scenę z elementami równomiernie ułożonymi w wierszach i kolumnach, narzędzie szyku zapewnia możliwość perfekcyjnego wyrównywania i rozmieszczania każdego elementu. Na przykład, jeśli chcesz utworzyć układ kafelkowy 5×7 dla color study, możesz użyć narzędzia szyku zamiast ręcznie tworzyć duplikaty i je dostosowywać. Szyki zapewniają idealne odstępy, zmniejszone rozmiary plików i szybszą konfigurację całego projektu.
- Stwórz wzór
Oto pierwsza sztuczka. Stworzono model pojedynczej karty do gry i zaimportowano ją do KeyShota, ale my potrzebujemy pełnej talii – 52 sztuki. Należy kliknąć prawym przyciskiem myszy w model na drzewie sceny i wybrać Szyk elementów. Spowoduje to uruchomienie okna dialogowego Narzędzia szyku, w którym możemy manipulować kilkoma zmiennymi.
- Dostosuj instancje
Dla stosu 52 kart ustawmy typ wzoru na Liniowy i zwiększmy liczbę wystąpień wzdłuż osi Y. Po pierwsze, upewnij się, że wybrałeś opcję Połącz Materiały (w przeciwnym razie materiał karty do gry zostanie zduplikowany 52 razy). Następnie zwiększ liczbę instancji w osi Y do 52 i naciśnij Enter, aby zobaczyć wyniki w Widoku w czasie rzeczywistym. (Jeśli nie widzisz wyniku, możesz wybrać opcję Dopasuj kamerę, aby dopasować widok do wzoru.) W razie potrzeby dostosuj odstępy. Teraz mamy piękny zestaw kart do gry. - Dodaj rozrzucenie
Teraz załóżmy, że chcemy losowego zestawu kart na stole, jakby ktoś zwyczajnie je tam rozrzucił. Otwórzmy ponownie narzędzie Szyk. Tym razem zwiększ liczbę wystąpień wzdłuż X i Z. Następnie zmodyfikuj nieco odstępy dla każdego elementu. Na koniec rozwińmy opcje Rozrzucenie i dostosuj suwaki Przemieszczenie i Obrót Y, aby zapewnić bardziej losowy wygląd. Na bieżąco zobaczysz zaktualizowane zmiany w czasie rzeczywistym. - Edytuj wzór
Jeśli nie jesteś zadowolony z tego, co widzisz, zawsze możesz kliknąć prawym przyciskiem myszy jedno z wystąpień szyku i wybrać Edytuj szyk. - Przenoszenie obiektów szyku
Może się zdarzyć sytuacja nakładania jednego elementu szyku na drugi. Możemy to zmienić wybierając kartę, którą chcemy np. położyć na innych kartach. Kliknij prawym przyciskiem myszy i wybierz Przenieś. Umieść go nad innymi obiektami, a następnie wybierz opcję Przyciągnij do dolnego obiektu.
Co z szykami kołowymi?
Możesz również utworzyć szyki kołowe. Obowiązują te same zasady, chociaż opcje rozpraszania są różne. Tak jak w naszym przykładzie, aby uzyskać pożądany efekt, opcje te można dostosować do wyników widocznych w czasie rzeczywistym.
Możesz dowiedzieć się więcej o ustawieniach narzędzia Szyk elementów w Podręczniku KeyShot. Oto kolejny przykład szyku utworzonego za pomocą tego narzędzia.
Co możesz stworzyć?
Chcielibyśmy zobaczyć, co tworzysz z pomocą tej wskazówki. Odwiedź forum społeczności KeyShot Amazing Shots, aby zobaczyć, co tworzą inni, i pochwal się własną pracą.